Nieuw gebouw voor buitenschoolse kinderopvang Loksbergen

12-06-2017

De volgende stap in de rehabilitatie van de Panovensite in Loksbergen is de nieuwbouw voor de buitenschoolse kinderopvang. De kinderen die nu nog in twee aparte gebouwen worden opgevangen zullen volgend jaar in één modern, aangepast en ecologisch gebouw kunnen samengebracht worden. Schepen van Buitenschoolse Kinderopvang Thomas Dubois (CD&V) zegt: “ Deze aangepaste nieuwbouw biedt plaats voor 75 kinderen en zal efficiënter kunnen georganiseerd worden qua personeel”.

De bouwvergunning werd afgeleverd en de openbare aanbesteding is ondertussen lopende. De planning is voorzien dat de werken nog dit jaar zullen starten. Volgens schepen van Openbare Werken Kris Jacobs (CD&V) zullen de werken ongeveer een jaar in beslag nemen en ongeveer 1.700.000 euro kosten.

In een tweede fase zal het huidige gebouw van de kinderopvang omgebouwd worden tot een ontmoetingsruimte voor verenigingen. Het beschermde ovengebouw zal getransformeerd worden tot een erfgoedcafé.  Tot slot zal ook het beschermde voorbereidingsgebouw volgens de opgelegde regels van erfgoed terug moeten gerenoveerd worden en als permanente tentoonstelling dienst moeten doen.

Burgemeester Erik Van Roelen (CD&V) is blij dat de volgende stap in de ontwikkeling van de historische Panovensite kan gezet worden: “De Panoven wordt meer en meer de ontmoetingsplaats bij uitstek in Loksbergen. De combinatie van erfgoed, kinderopvang, sport, cultuur, ontspanning en natuur maakt deze locatie  bijzonder aantrekkelijk en zal de mensen en verenigingen van Loksbergen nog meer verbinden.”